Gördülőelemes hajtás

A gördülő elemes hajtás kifejlesztésének alapkérdése az volt, hogy megvalósítható-e forgástestek között, gördülőtestek közbeiktatásával tiszta gördülésen alapuló, alakkal záró kapcsolat.

Cikk: A gördülőelemes hajtás előzményei és alapgondolata

A geometriai méretezés alapfeltétele a tiszta gördülés: a gördülőelemet térbeli pályán vezetjük az összekapcsolni kívánt hajtáselemek között. Az összekapcsolt horonypárokban levő gördülőpályákon adott ideig befutott ívhosszak egyenlők, az érintkezési pontokba helyezett érintősík-párok minden időpillanatban párhuzamosak.


A tiszta gördülés feltételének figyelembevételén kívül a bemenő paraméterek (tengelytáv, tengelyek szöge, áttétel, gördülőelem méretei, relatív forgásirányok, hajtó- és hajtott elem között mozgó gördülőelem pályájának egy pontja, terhelésátadás iránya) határozzák meg a hajtáselemek és hornyaik geometriáját.

Működési elv
A gördülőelemes hajtásban a gördülőelemek a hajtó- és hajtott test között egy jól meghatározott pályán, az úgynevezett kapcsolási pályán mozognak, miközben azok hornyaiban gördülnek. A kapcsolatból kilépő gördülőelemeket egy visszavezető pályán a kapcsolási pálya elejére vezetjük, ahol újra belépnek a hajtó- és hajtott test közé.

Videó műdödésről: Gördülőelemes hajtás működése

Cikk: A gördülőelemes hajtás működési elve

Tervezési lehetőségek
A gördülőelemes hajtással mindenfajta tengelyelrendezés, párhuzamos, kitérő, metsződő megvalósítható, így a tengelyek lehetnek párhuzamosak, kitérőek vagy akár metsződőek is, ezen kívül készíthető külső- és belsőfogazású kivitel, valamint fogasléchajtás a léc síkjával párhuzamos vagy azzal szöget bezáró tengelyű kerékkel egyaránt. A konstruktőr nagyfokú tervezési szabadságra tesz szert, ha a gördülőelemes hajtást kívánja betervezni. Egyrészt azért, mert ennek a hajtásnak nagy előnye, hogy a hatásfoka független a tengelyelrendezéstől. Továbbá az a tény, hogy a hajtó test és a hajtott test méretaránya független az áttételtől, valamint a relatív forgásirány is szabadon választható mind hozzájárulnak a rugalmas tervezhetőséghez.

Előnyök

  • Nem áll fenn a berágódás veszélye
  • A hatásfok független a tengelyelrendezéstől
  • Nagyobb áttételeknél a kerekek méretarányának tág határok közti változtathatósága miatt a gördülőelemes hajtás akár 45%-kal kisebb méretű is lehet, mint az ugyanolyan terhelhetőségű hagyományos szöghajtások
  • A hajtó test, hajtott test méretaránya független az áttételtől
  • Relatív forgásirány közbetét kerék nélkül is szabadon választható, a számításkor felvehető paraméter
  • Az előzőekből következik a konstruktőr nagyfokú tervezési szabadsága
  • Csak alacsony indítási nyomaték szükséges a magas statikus hatásfok (alacsonyszintű nyugvásbeli súrlódás) miatt
  • Az egyidejűleg kapcsolatban levő fogak száma elérheti akár 20 felett is lehet
  • A nagyszámú kapcsolódás miatt a hibák kiátlagolódnak, így a hajtás pontos lesz
  • Egyszerű a holtjátékmentesíthetőség, a golyósorsó-anya kapcsolathoz hasonlóan a holtjátékot rugalmas befeszítéssel szüntethetjük meg
  • A hajtás kenésre, hőmérsékletre nem érzékeny

Cikk: A gördülőelemes hajtás előnyei

 

Alkalmazási területek

A gördülőelemes hajtás számos előnyének köszönhetően, mint például hidegtűrése és kenésre való érzéketlensége miatt a repülésben, a világűrben, vákuumtechnikában kiválóan alkalmazható. Ezen kívül gyógyszeripari és élelmiszeripari alkalmazás is felmerül, ahol a gyártmányok semmilyen idegen anyaggal (pl. kenőanyag) nem szennyeződhetnek.

Cikk: A gördülőelemes hajtás lehetséges alkalmazási területei

>> Letölthető katalógus <<

© Készítette - Direct Line - Bemind Kft.
csik