Gördülőelemes hajtás
A gördülő elemes hajtás kifejlesztésének alapkérdése az volt, hogy megvalósítható-e forgástestek között, gördülőtestek közbeiktatásával tiszta gördülésen alapuló, alakkal záró kapcsolat.
Cikk: A gördülőelemes hajtás előzményei és alapgondolata
A geometriai méretezés alapfeltétele a tiszta gördülés: a gördülőelemet térbeli pályán vezetjük az összekapcsolni kívánt hajtáselemek között. Az összekapcsolt horonypárokban levő gördülőpályákon adott ideig befutott ívhosszak egyenlők, az érintkezési pontokba helyezett érintősík-párok minden időpillanatban párhuzamosak.
A tiszta gördülés feltételének figyelembevételén kívül a bemenő paraméterek (tengelytáv, tengelyek szöge, áttétel, gördülőelem méretei, relatív forgásirányok, hajtó- és hajtott elem között mozgó gördülőelem pályájának egy pontja, terhelésátadás iránya) határozzák meg a hajtáselemek és hornyaik geometriáját.
Működési elv
A gördülőelemes hajtásban a gördülőelemek a hajtó- és hajtott test között egy jól meghatározott pályán, az úgynevezett kapcsolási pályán mozognak, miközben azok hornyaiban gördülnek. A kapcsolatból kilépő gördülőelemeket egy visszavezető pályán a kapcsolási pálya elejére vezetjük, ahol újra belépnek a hajtó- és hajtott test közé.
Videó műdödésről: Gördülőelemes hajtás működése
Cikk: A gördülőelemes hajtás működési elve
Tervezési lehetőségek
A gördülőelemes hajtással mindenfajta tengelyelrendezés, párhuzamos, kitérő, metsződő megvalósítható, így a tengelyek lehetnek párhuzamosak, kitérőek vagy akár metsződőek is, ezen kívül készíthető külső- és belsőfogazású kivitel, valamint fogasléchajtás a léc síkjával párhuzamos vagy azzal szöget bezáró tengelyű kerékkel egyaránt. A konstruktőr nagyfokú tervezési szabadságra tesz szert, ha a gördülőelemes hajtást kívánja betervezni. Egyrészt azért, mert ennek a hajtásnak nagy előnye, hogy a hatásfoka független a tengelyelrendezéstől. Továbbá az a tény, hogy a hajtó test és a hajtott test méretaránya független az áttételtől, valamint a relatív forgásirány is szabadon választható mind hozzájárulnak a rugalmas tervezhetőséghez.
Előnyök
- Nem áll fenn a berágódás veszélye
- A hatásfok független a tengelyelrendezéstől
- Nagyobb áttételeknél a kerekek méretarányának tág határok közti változtathatósága miatt a gördülőelemes hajtás akár 45%-kal kisebb méretű is lehet, mint az ugyanolyan terhelhetőségű hagyományos szöghajtások
- A hajtó test, hajtott test méretaránya független az áttételtől
- Relatív forgásirány közbetét kerék nélkül is szabadon választható, a számításkor felvehető paraméter
- Az előzőekből következik a konstruktőr nagyfokú tervezési szabadsága
- Csak alacsony indítási nyomaték szükséges a magas statikus hatásfok (alacsonyszintű nyugvásbeli súrlódás) miatt
- Az egyidejűleg kapcsolatban levő fogak száma elérheti akár 20 felett is lehet
- A nagyszámú kapcsolódás miatt a hibák kiátlagolódnak, így a hajtás pontos lesz
- Egyszerű a holtjátékmentesíthetőség, a golyósorsó-anya kapcsolathoz hasonlóan a holtjátékot rugalmas befeszítéssel szüntethetjük meg
- A hajtás kenésre, hőmérsékletre nem érzékeny
Cikk: A gördülőelemes hajtás előnyei
Alkalmazási területek
A gördülőelemes hajtás számos előnyének köszönhetően, mint például hidegtűrése és kenésre való érzéketlensége miatt a repülésben, a világűrben, vákuumtechnikában kiválóan alkalmazható. Ezen kívül gyógyszeripari és élelmiszeripari alkalmazás is felmerül, ahol a gyártmányok semmilyen idegen anyaggal (pl. kenőanyag) nem szennyeződhetnek.
Cikk: A gördülőelemes hajtás lehetséges alkalmazási területei
>> Letölthető katalógus <<